skip to Main Content
20170813 122342 (Copy)

Πάτρα – Σάμη: Αυτά ήταν τα δύο «κλειδιά» της συμφωνίας

Ως ευχάριστη έκπληξη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η σημερινή συμφωνία για το Πάτρα – Σάμη – Ιθάκη. Έτσι όπως εξελίχθηκαν, τόσο οι προηγούμενες συναντήσεις, η χθεσινή συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, αλλά και η σημερινή συνάντηση στο γραφείο του υπουργού Παναγιώτη Κουρουμπλή σχεδόν κανείς δεν περίμενε την επιτυχία.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 5 παρά τέταρτο σήμερα το απόγευμα, η συνάντηση είχε οδηγηθεί σε αδιέξοδο και ήδη διέρρεαν πληροφορίες για οριστικό φιάσκο, πράγμα που θα σήμαινε την ακύρωση κάθε σχεδίου για τη δρομολόγηση πλοίου στη γραμμή, τόσο για τώρα, όσο και για το μέλλον.

Όμως στις 5 το απόγευμα έγινε το… θαύμα. Η επιμονή του υπουργού, η απίστευτη υπομονή και επιμονή που έδειξαν οι τοπικοί θεσμικοί παράγοντες των νησιών (Στανίτσας και Θεοπεφτάτου κυρίως, αλλά και Παρίσης, Λιβιτσάνης, Φλωράτος κ.α.) μαζί με τις δύο αμοιβαίες υποχωρήσεις από τις εταιρείες οδήγησαν στη συμφωνία.

Οι δύο υποχωρήσεις

Βασικό στοιχείο των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στις δύο εταιρείες ήταν η ακραία καχυποψία. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες, για το θέμα είχαν κινητοποιηθεί και εκδηλώσει ενδιαφέρον και άλλοι υπουργοί εκτός του Κουρουμπλή και του Σαντορινιού και ήδη γινόταν αναφορές σε πανελλαδικά ΜΜΕ.
Την ίδια στιγμή, δημοσιεύματα που διακινούσαν ψευδείς πληροφορίες δυναμίτιζαν το, έτσι κι αλλιώς κακό κλίμα ανάμεσα στις δύο εταιρείες, και δεν ήταν λίγες οι φορές που πήγαν να τινάξουν στον αέρα όλη την προσπάθεια.
Από την άλλη πλευρά, η κινητοποίηση των κατοίκων της Ιθάκης αλλά και η απόφαση που πήρε το Δημοτικό Συμβούλιο του νησιού, έπαιξε το ρόλο του γιατί όλοι γνώριζαν ότι οι κάτοικοι μαζί με τον δήμαρχο αλλά και την αντιπολίτευση που στήριξε από την πρώτη στιγμή την πρόταση του Λυκούδη, ετοίμαζαν από τώρα κινητοποιήσεις.
Παρεμβάσεις έγιναν και από την Περιφέρεια (Θόδωρος και Σπύρος Γαλιατσάτος), ενώ και ο δήμαρχος πίεζε όσο μπορούσε. Αξίζει επίσης να σημειωθεί η έντονη στήριξη της όλης προσπάθειας από τον Θεόδωρο Φλωράτο της Ανεξάρτητης Ενωμένης Κεφαλονιάς αλλά η παντελής απουσία του επικεφαλής της παράταξης Θεόφιλου Μιχαλάτου.
Παρ’ όλα αυτά, όλοι έβλεπαν μία συνεχή διαπραγμάτευση που έμοιαζε όλο και πιο πολύ με… διελκυστίνδα ή «ψυχρό πόλεμο» αφού κάθε φορά, οι δύο εταιρείες πλησίαζαν όλο και πιο κοντά, χωρίς όμως να φτάνουν σε συμφωνία.

Το… λάθος που δεν αποδείχτηκε… μοιραίο

Οι Ζακυνθινοί έδειξαν από την πρώτη στιγμή ότι δεν εμπιστεύονταν την Kefalonian Lines, παρά το γεγονός ότι η πρόταση του Λυκούδη ήταν καθαρή και, όπως ομολόγησαν όλοι, εντυπωσιακή.

Τα προηγούμενα που είχαν οι δύο εταιρείες (ΚΤΕΛ, μεταφορικές, «κολλητά δρομολόγια») δεν άφηναν κανένα περιθώριο για εμπιστοσύνη και ο ξαφνικός έρωτας ανάμεσά τους, μόνο αληθινός δεν έδειχνε, από την πρώτη στιγμή.

Έτσι, ενώ οι εκπρόσωποι της Ionian έδιναν συγχαρητήρια στην Kefalonian για την πρωτοβουλία τους, όταν φτάναμε στην ταμπακιέρα (2ωρη απόσταση ανάμεσα στα δρομολόγια της Κυλλήνης), πρόσφεραν αντί για υποσχέσεις, αοριστολογίες.

Φτάνοντας στην χθεσινή μέρα, κάθε προσπάθεια προσέγγισης των δύο εταιρειών είχε αποτύχει. Η Kefalonian Lines είχε κάνει μία πρόταση να αναλάβει μία παθητική γραμμή (όπως παραδεχόταν και η Ionian) και εύλογα ζητούσε με κάποιο τρόπο να… «ρεφάρει» τη χασούρα, την οποία ο Διονύσης Λυκούδης προσδιορίζει στα 2εκ. ευρώ. Από την άλλη η Ionian δεν ήταν διατεθειμένη να παραχωρήσει ανταλλάγματα στον Λυκούδη, παρά το γεγονός ότι εκείνη δήλωσε από την πρώτη στιγμή ότι δεν ενδιαφέρεται για τη γραμμή.

Έτσι φτάσαμε στη συνεδρίαση του Σ.Α.Σ., όπου ένα λάθος που είχε γίνει στην πρώτη πρόταση που είχε καταθέσει η Kefalonian Lines, στάθηκε η αφορμή για έναν νέο και ατελείωτο γύρο διαπραγματεύσεων.

Ένα δρομολόγιο που είχε γραφτεί λάθος στάθηκε η αιτία ή η αφορμή για να ζητάει η Ionian Group  να ξεκινάει το δρομολόγιο των 17:00 της Kefalonian Lines από την Σάμη, όπως είχε από λάθος δηλώσει η πλευρά Λυκούδη, και όχι από τον Πόρο.

Αυτό ήταν αρκετό για να προκληθεί πραγματική θύελλα στο συμβούλιο και να ναυαγήσει κάθε δυνατότητα διαπραγμάτευσης.

Ο Κουρουμπλής

Έτσι φτάσαμε στον υπουργό Ναυτιλίας.
Όλοι έδειχναν εχθές τον Παναγιώτη Κουρουμπλή ως τον μοναδικό που μπορούσε να δώσει λύση στο πρόβλημα, αν και οι δυνατότητες που του έδινε ο νόμος ήταν περιορισμένες. Ναι μεν, το Σ.Α.Σ. έχει γνωμοδοτικό χαρακτήρα και την τελική απόφαση την παίρνει ο υπουργός, από την άλλη, μία απόφαση με την οποία θα φαινόταν ότι το υπουργείο παρεμβαίνει στην… ελεύθερη αγορά της ακτοπλοΐας θα ήταν ασύμβατη με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και θα μπορούσε να αμφισβητηθεί από όποια εταιρεία πίστευε ότι αδικούνταν.
Παρ’ όλα αυτά, και μετά από μία νέα πολύωρη συζήτηση (την πολλοστή) οι εταιρείες δέχτηκαν να υποχωρήσουν και οι δύο. Η μεν Ionian δέχτηκε το δρομολόγιο των 17:15 να φεύγει από τον Πόρο και όχι από την Σάμη, και η Kefalonian Lines δέχτηκε να μειωθεί η χρονική απόσταση των δύο ωρών που ζητούσε να μεσολαβεί ανάμεσα στα δρομολόγια, κάτι που ζητούσε η Ionian, ειδικά για τα απογευματινά δρομολόγια.

Το… καψόνι του Κουρουμπλή

Με τα πολλά, φτάσαμε λοιπόν σε προφορική συμφωνία ανάμεσα στις δύο εταιρείες, όμως ο υπουργός, που είχε δει πολλά μέχρι τότε, δεν πείστηκε. Έτσι υποχρέωσε τις δύο εταιρείες να συντάξουν πρακτικό και να το υπογράψουν.

Καψόνι; Ίσως…
Έπεα πτερόεντα όμως, ενώ… «scripta manent».

Ρεπορτάζ: kefalonitikanea.gr – voutospress.gr
Διονύσιος Βούτος
Δημοσιογράφος
30 χρόνια στην δημοσιογραφία. Δημοσιογράφος ΕΡΤ
Back To Top